La motivation to work on hortensias came after Glénan-Narzissen-Projekt. The roz-kaoulet (breton) is associated fairly bien avec la Bretagne, wegen des favorite climate (compare to Faial, se transformant en l'île bleue, after introduction H. macrophylla). The most detailed description can be trouvée dans wikipedia français (http://fr.wikipedia.org/wiki/Hydrangea). Various naturalists were involved in the 18ème siècle introducing et nommer the plants originaires d'Asie orientale à l‘Europe, with hortensia based on the latin hortus (Garten). Die fleur der 8 Unsterblichen (immortelles) has been a topic in art chinois et japonais (voir Vedger’s blog Hydrangeas – 紫陽花 – ajisai – in Japanese art and elsewhere) , see this 17th century print von Ding Liangxian:
Das Bid der Blüte is highly embossed (gauffrage), une façon d'aborder das Volumen
The chinese Mustard Seed Garden Manual became popular in Japan et illustre bien comment dessiner eine Hortensie (édition scolaire de nanga):
Im 19. Jahrhundert the Katagami paper stencil technique became popular, voir un exemple (from the Met)
Wie zu erwarten the japanese printers Hokusaï and Hiroshige conçus gravures d'hortensia
with associated birds. Ici un Hiroshige example dating around 1845, une bonne quantité d'espace est réalisée par deux couleurs
und
Konturlinien
Katsushika Hokusaï‘s hydrangea und Schwalbe has less
interest in volume rather indicating
colours, bleu
clair, rouge clair
Starting from a standard foto d'une seule fleur i
attempted eine Zeichnung um dann zu schneiden
Discouraged from the complexity i rather décidé d'utiliser deux plaques
to
work on the structures.
The first plate just shows Konturen and la structure principale of the
individual petals
The second plate has been designed to indroduce zones ombrées to
achieve some volume
Beispiele of plate 1 and 2 imprimé sur papier brun
To introduce colours a third Hintergrund-Platte was made,
here inked with blanc
et vert
See here ein rotes Beispiel
Blue background with second plate
Blaue Version with 1st contour plate
Version
finale red
Final red version and brown leaves, start of désintégration
Hallo Hans, nice to hear from you. Ich hoffe ich finde dich in gutem Gesundheid.
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Ich habe mir letzter Zeit sehr in diese (verschollen) Jüdische Künstlerinnen vertieft nach Begegnung (Stolperung) mit Fanny Remak. Ein ausser gewönlich interessante Welt. Es geht immer tiefer.
Viele Grüßen aus Friesland
Nice flowers !!